Sinterklaas stress en kerst stress, kom maar op!

Zonder stress de Sint en de Kerst door? Lees hier mijn tips.




Sinterklaas muziek schalt door de straten, reclame billboards geven aan dat je je laatste inkopen niet moet vergeten en alle schappen zijn bedekt met stemmige Sint -en Kerst slingers en stickers.


We kunnen er weer niet om heen: het is bijna Sinterklaas...en het is bijna Kerst.

Alhoewel het voor sommige mensen al in oktober Kerst leek te zijn,...aan het aantal bomen dat ik in al de huiskamers zag staan.


Maar al die flikkerende lichtjes, volle to-do-lijstjes en zoekende mensen in alle winkels...

Als je al geen HSP hebt, zou je het er zo van krijgen. :-)


Ook zijn deze feestdagen, en dan bedoel ik vooral de stress en druk die dat met zich meebrengt, aardig in onze cultuur ingebakken.


Zo hoor ik regelmatig mensen zeggen:

"En hoe ga jij het doen dit jaar met de Sinterklaas? Hoeveel mensen nodig jij nu eigenlijk uit?"

"Wat ga jij klaar maken met de Kerst?"

"Hoeveel cadeautjes doe jij?"

"Vier jij Sinterklaas nu 4 of 5 december?"

"Neem je een kunst of een echte kerstboom?"


We zijn er maar druk mee bezig.

Maar hoe kunnen we nu genieten van het sinterklaasfeest en van de kerst zonder al te veel stress? Ik geef je hieronder een paar tips:


Feestdagen anti stress tip 1:


Heb weinig, het liefst geen verwachtingen.

Zodra je verwacht dat je alles voor elkaar moet krijgen, het liefst met alle puntjes op de i, dan gaat het zeker mis.

De druk die je jezelf oplegt gaat je dan niet helpen, om ontspannen de feestdagen door te komen.

Dus waarom 16 winkels langs voor het perfecte cadeautje? Of die perfecte servetringen?

En waarom 100 kilo wildvlees halen, terwijl iedereen met minder ook heel tevreden is?

Dikke tip: Het kan echt minder. Je bent alleen maar tegen jezelf aan het vechten dan.


Feestdagen anti stress tip 2:


Ga eens delegeren. Dat werkt echt fantastisch. Geef je man ook eens een lijstje. Laat hem verantwoordelijk zijn voor een deel van het feest. Hoef jij dat niet te doen.

En nee!!! Ga niet zijn werk dan alsnog controleren. :-)


Feestdagen anti stress tip 3:


Verdeel je werk.

Waarom alles op het laatste moment?

Zo ken ik mensen die de cadeautjes door het hele jaar heen verzamelen.

Komen ze iets leuks tegen? Of iets wat in de aanbieding is? Pak het op,...neem het mee, ...verstop het op zolder. En maak jezelf blij aan het einde van het jaar. Je hoeft ze namelijk dan alleen nog maar onder de boom te leggen...en...klaar !


Feestdagen anti stress tip 3:


Het hoeft niet perfect.

Echt niet.

Er is niemand, maar dan ook niemand die klaagt dat je niet het perfecte feest hebt georganiseerd. Wie dat wel doet,...moet andere vrienden gaan zoeken. :-)


Feestdagen anti stress tip 4:


Geef jezelf eens een compliment. Wat gaat er wel goed?

Door dat te doen, zul je merken dat je je meteen lekkerder voelt.

Je to-do-lijstje dat je in handen hebt, lijkt in eens veel minder zwaar aan te voelen.

En al je verwachtingen worden op zo'n manier niet meer grote bergen waar je nooit overheen kunt gaan, maar in eens een begaanbare weg.

Probeer het eens. Ik weet zeker dat het je veel gaat geven.


Feestdagen anti stress tip 5:


Slaap van te voren goed!

Dit klinkt heel raar misschien. Maar de feestdagen zorgen vaak voor veel extra stress en vermoeidheid. Het slurpt energie bij je weg.

Zo zijn kinderen vanaf 11 november tot en met 31 december standaard hyper en je partner sneller opgefokt. Dus slaap goed.

Ga vroeger naar bed en rust uit. Goed slapen zorgt er voor dat je makkelijker de stress aankunt.


Feestdagen anti stress tip 6:


Wees je eigen regisseur.

Wat ik daarmee bedoel?

Ach, we kennen het allemaal wel. Die oom die weer over dat ene onderwerp begint tijdens het kerstdiner. Dat onderwerp waar altijd gedoe van komt. Of die tante die vraagt of je bent aangekomen, terwijl dat significant (wijzend met je vinger op je bijgehouden excel sheets), niet waar is!. Of je moeder die lief vraagt of het wel gaat met je bedrijfje (met de nadruk op JE), voor als je net begonnen bent als zelfstandige.

Met de Kerst en Sint gaan mensen vaak spontaan in de advies stand.

Het is bijna het nieuwe jaar en dan voelen we instinctief aan dat we dingen anders willen of alles een beetje willen gaan evalueren.

Mensen die de lat hoog leggen voor zichzelf, kunnen dan dat gaan projecteren op anderen.

Ze gunnen zichzelf niets, en proberen via de ander zich zelf beter te voelen. Doen ze niet expres, maar kan wel een stressvol momentje voor je zijn.

Dus: Geef je grenzen aan.

Dat kun je bijvoorbeeld doen door je eigen regisseur te zijn, door het gesprek te gaan sturen.

Zinnen als: "Zullen we het even over iets anders hebben?" of "Daar heb ik geen behoefte aan om antwoord op te geven, maar hoe is het met jou?", zijn gouden zinnen die, als je ze het vriendelijk zegt, heel goed werken.


Geniet van je feestdagen.

En ik wens je een gezond en mooi nieuw jaar toe.


Wil je nu eens werkelijk voor jezelf gaan zorgen? Niet meer op je tenen lopen of leven op de rem? Maar wil je vol zelfvertrouwen en vol liefde in het leven staan?

Volg dan mijn 10 daagse challenge Kiezen Voor Jezelf. Dan krijg je kneiter goede tools, waardoor je het nieuwe jaar in alle rust gaat beginnen.


Groetjes, Maarten

www.loveupdate.nl


LOVE UPDATE - COMPAGNIE 22 - 8333 DK - STEENWIJK - WWW.LOVEUPDATE.NL - INFO@NAARMAARTEN.NL- KVK NUMMER 32145997