Omgaan met piekeren

Als je veel aan je hoofd hebt dan kan je hoofd wel eens alle kanten op vliegen.

Piekeren heet dat. Je draait in je hoofd als het ware cirkels.

Knap lastig, dat piekeren. Zeker als je het midden in de nacht doet.

Zijn er effectieve manieren om het piekeren te minderen? Zeker wel! Ik vertel je er hieronder meer over.


Waarom piekeren we eigenlijk?


Ik noem piekeren altijd een manier van ons brein om om te gaan met iets wat "on af" is.

We zoeken naar een oplossing, een opening, een mogelijkheid om vaak met een vraag of een probleem om te gaan.

Wat we met piekeren vaak doen is in ons hoofd constant al de "plussen" en de "minnen" naast elkaar zetten en proberen we er voor ons een zo gunstig mogelijke uitkomst voor te bedenken. En...vaak lijkt die er dan niet te zijn.


Tip 1: Neem afstand


Lig je wakker van het piekeren? Of zit je in de auto, in de rij van de kassa en draait je hoofd over uren? Als eerste stap: Neem een stap terug. Letterlijk vaak. En bedenk je: "Is het werkelijk een probleem?"

Waar je hoofd namelijk heel goed in is, is in "wat als...-constructies" denken.

"Wat als ik nu dit of dat tegen mijn manager zeg, wat dan?"

"Wat nu als ik gewoon eens zeg wat ik er werkelijk van vind.... dan zal er wel iets ergs gebeuren."

Het feit dat je hoofd overuren draait, betekent dat er een grens voor jou is bereikt. Jouw probleem gaat dan vaak over jouw eigen grens, of de grens van die ander.

Maar belangrijker in deze stap de vraag: "Is het een probleem?"

Neem die vraag eens serieus.

Bijvoorbeeld: Marianne zegt: "Mijn probleem is dat ik het altijd zo graag gezellig aan tafel wil hebben, maar mijn kind wil dan niet gezellig mee doen."

Mijn serieuze vraag is dan: "Is dat een probleem?" En voor WIE is dat een probleem?

Je kunt dan bijvoorbeeld allerlei kunst en vliegwerk gaan uitvoeren om er voor te zorgen dat je kind gezellig mee doet aan tafel.

-> Het welbekende strafbankje of de trap, de mat of een andere "dreig-plek" verzinnen.

-> Werken met als-dan constructies: "Als je nu niet gezellig mee doet, dan krijg je geen toetje na het eten."

-> Zuchten, steunen, nog een keer uitleggen, en nog een keer uitleggen.

Maar WIENS probleem is het hier? Als je goed kijkt ben je dan heel hard aan het vechten.

Natuurlijk, een kind wat niet gezellig mee doet kan aardig vervelend zijn. Maar in feite gaat dit over JOUW verwachtingen. Blijkbaar vind JIJ dat het gezellig moet zijn. Dus is het een probleem? Waarom MOET hij of zij gezellig mee doen?

En als je er achter komt dat het dan misschien wel geen probleem is...waarom er dan nog over piekeren? Misschien heeft je kind gewoon geen zin om gezellig mee te doen, is het moe of gewoon een beetje chagrijnig...zijn we allemaal wel eens toch?

Dus...neem afstand...en stel jezelf de vraag: "Is het een probleem."


Tip 2: Ga eens uit je hoofd.


Als je veel in je hoofd zit, kan het enorm helpen om je juist te concentreren op je lichaam. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door je afzonderlijk te richten op verschillende lichaamsdelen.

Als je veel piekert, ga dan maar eens met je gedachten naar je handen bijvoorbeeld. En voel maar eens hoe je handen aanvoelen. Ik weet zeker dat als je je gedachten verplaatst naar je handen, dat je in eens minder last hebt met piekeren.


Tip 3: Let op je ademhaling


Als je veel piekert, dan zit je ademhaling vaak heel hoog. Let daar eens op. Leg je hand eens op je buik en voel gewoon eens hoe je ademhaling gaat.

Probeer 'm dan zo langzaam weer terug te krijgen naar een buikademhaling. Zo lang je gaat "over-ademen", dan schiet je lijf in een soort hyperventilatie stand, dat verre van goed is voor je gezondheid. Veel lichamelijke klachten die met stress te maken hebben, zijn namelijk gerelateerd aan dit over-ademen.

Dus: ervaar je veel piekergedachten, focus je dan eens op je ademhaling.


Tip 4: Een pieker-momentje


Als je niet uitkijkt, dan ga je de hele dag door met piekeren. Soms is er voor je gevoel namelijk zoveel waar je je zorgen om kan maken. Met als gevolg dat, als je niet uitkijkt, je als het ware de hele dag extra "aan staat." Je staat dan letterlijk in de overlevingsstand.

Kies er dan voor, om dan eens je gedachten op te schrijven en ze te verplaatsen naar een bepaald moment van de dag. Bijvoorbeeld: Spreek met jezelf af dat je een half uur lang mag piekeren. Echt onfatsoenlijk lekker lang door-piekeren. Omdat je allerlei dingen al had opgeschreven, kan het helpen om die punten erbij te leggen. Dat kan enorme rust geven, omdat je je dan de rest van de dag je er niet mee bezig hoeft te houden.

Je zult zien, als je ze vanuit een ander perspectief bekijkt, tijdens dat pieker-momentje, dat al veel van die pieker-gedachten weg zijn geëbd. De punten die nu overblijven, kun je nu een structureel plan voor maken.


Tip 5: Pak pen en papier


Piekeren heeft als grote gave dat het maar in je hoofd blijft hangen. Dat wil je juist voorkomen. Een goede manier is, om dingen op te gaan schrijven. Maak tekeningetjes, schets wat, klieder je gedachten eens overzichtelijk op papier.

Zodra het uit je hoofd naar het papier gaat, zul je ook zien dat het flink wat rust gaat geven in je hoofd.


Tip 6: Ga je piekergedachten niet voeden.


Sommige mensen die bekrachtigen of die voeden die piekergedachten alleen maar. Dat doen ze bijvoorbeeld door er mee in discussie te gaan of om het meteen te willen oplossen.

Maar piekeren zegt vaak meer iets over het feit dat iets "on-af is.". Ga niet meemarineren in deze gedachten, maar stel jezelf liever de vraag: "Wat is hier nu ECHT aan de hand? Wat wil ik WERKELIJK?


Tip 7: Wat gaat er wel goed?


Als je piekert, dan kom je vaak in en negatieve spiraal terecht en wimpel je het liefst alle vrolijkheid weg. Als je voor je gevoel veel piekert, stel jezelf dan eens de vraag: "Wat gaat er wel goed?" En beantwoord 'm serieus, door die vraag echt op je in te laten werken.

Dus: "Wat gaat er al goed?"

Je zult zien, dat je al veel meer positieve dingen tegen bent gekomen, dan dat je daarvoor jezelf al had voor mogelijk gehouden.


Tip 8: Praat met iemand


Als je piekert, dan doe je dat vaak alleen. Praat met iemand die je vertrouwd en die goed kan luisteren. Twee horen namelijk meer dan een.

Pieker jij vaak? En kom je er niet uit? Ik bied ook geheel vrijblijvend een gratis online bakkie koffie aan. :-) Online bellen? Plan HIER je gesprek in.





LOVE UPDATE - COMPAGNIE 22 - 8333 DK - STEENWIJK - WWW.LOVEUPDATE.NL - INFO@NAARMAARTEN.NL- KVK NUMMER 32145997