Liefdevolle aanpak van werkstress

Ik sprak deze week Marije en zij vertelde mij dat haar werk soms aanvoelt als overleven.

Omdat vooral dat laatste woord mij triggerde, vroeg ik door.

"Overleven?"

Alleen het herhalen van dat woord was al genoeg om de sluizen open te laten gaan.

Verdrietig vertelde ze me dat ze sinds een paar maanden een nieuwe functie had gekregen en dat ze het gevoel had dat ze in veel te grote schoenen liep.

"Ik heb een continu gejaagd gevoel. Ook 's avonds."

Haar collega's en haar manager zijn uiterst tevreden over haar prestaties. Daar leek het niet aan te liggen. Ook de functie-inhoud was ze erg blij mee.

"Dit is wat ik wil. Dit wil ik zeker de komende 2 a 3 jaar doen. Maar dat aanhoudende gevoel van binnen 'dat er nog iets moet', dat gejaagde gevoel, het moeilijk slapen...hoe ga ik daar nu mee om?"

Een interessant gesprek dat ik met haar mocht voeren over de diepere laag van haar vraag, maakte dat ik deze blog schreef over het verschil tussen de oppervlakkige aanpak van werkstress en de multi-dimensionale aanpak van Love Update.


Oppervlakkige aanpak van werkstress


Werkstress komt veel voor. Jaarlijks komen er zo'n 250.000 mensen bij die een gevoel van overspannenheid ervaren.

Vroeger deden we daar wat lacherig over. Zo van: "Ach,...iedereen ervaart wel eens stress. Even doorzetten en dan gaat het vanzelf weer over." Gelukkig weten we nu wel beter en weten we dat aanhoudende stress grote gevolgen kan hebben voor een professional.


Ondanks de goede initiatieven en de goede onderzoeken die naar werkstress gedaan worden, ontmoet ik nog veel managers die met het handen in het haar zitten en zich geen raad weten met medewerkers die aangeven gestresst te zijn.


En ik snap het ook wel. We leven namelijk op dit moment in een gemedicaliseerde samenleving. Naar mentale problemen wordt (helaas) nog altijd hetzelfde gekeken als naar fysieke klachten.

Heb je een gebroken been? --> 6 weken gips en klaar is Kees.

Voel je je wat gestresst? --> Weekje thuis ontspannen en je kunt toch wel weer door?


Gelukkig zijn er ook werkgevers die het beter aanpakken. Zo bieden zij hun professionals bijvoorbeeld online programma's aan, die hun medewerkers mentaal sterker moet maken.

Diverse thema's heb ik al voorbij zien komen:

"In 10 stappen van je onzekerheid af."

"Word krachtiger met RET."

"Cursus beïnvloeding."

"Feedback geven en ontvangen."

En noem maar op...


Echt waar...stuk voor stuk prima trainingen met, mits onder de juiste condities, er goede resultaten mee behaald kunnen worden. Niks mis mee dus.


Alleen,...je hoort vast net als ik een 'maar' in deze zin. :-)

Dat klopt. Want die zit er ook in.

Deze aanpak kan namelijk voor veel medewerkers goed werken. En dat is mooi natuurlijk.

Voor even voelt de medewerker zich weer lekker, heeft een doekje voor het bloeden gehad en om het wat recht door zee te zeggen, kan de manager ook weer een vinkje achter de naam van deze medewerker zetten. "Zo! in orde, en weer door..."


Maar uit ervaring weet ik, dat dat regelmatig een effect is voor de korte termijn.

Er is namelijk ook een groot deel, dat gemotiveerd is om dit soort cursussen te volgen, maar geen blijvend resultaat ervaren en het gevoel hebben maar 'door te modderen.'

Het gaat dan even goed,...maar later haakt de desbetreffende medewerker toch weer af. Het functiepakket wordt herverdeeld of er vindt een wijziging in functie plaats. Of...neemt ontslag.

Zonde! Want heel vaak is er met alle beste bedoelingen met een medewerker meegedacht, is men betrokken geweest en heeft men gezocht naar de meest passende oplossing voor het probleem.


De liefdevolle aanpak


Om maar meteen eerlijk met je te zijn, het volgende:

Door de honderden gesprekken die ik in de afgelopen jaren met professionals heb mogen voeren is mij 1 ding duidelijk geworden: Alles draait om liefde.

En dat is, zeker in een commerciële omgeving, een heel vreemd woord om uit te spreken.

Het is dan ook niet raar, dat de eerste reactie die ik tijdens presentaties krijg is: wat onwennig gelach of wat gezucht en gesteun.

Liefde is een woord dat we associeren met de liefde voor onze partner. Of van een moeder naar een kind. Maar liefde...voor het werk? Sorry?

Als ik uitleg wat ik ermee bedoel en vooral werk effect een liefdevolle aanpak (of zoals ik het noem: een love update) heeft op professionals, heb ik in eens wel de aandacht.

Dus: Een liefdevolle aanpak van werkstress? Wat is dat?


Kijk..., wat er nog steeds te vaak gebeurt bij medewerkers die op z'n minst 'zich niet lekker in hun vel voelen.', is dat er eendimensionaal naar wordt gekeken.

Net als een voet die overbelast is.---> "Met rust gaat het wel over."

Niemand die dan zich afvraagt: "hoe het eigenlijk komt waardoor die voet overbelast is geraakt."

Om na enige rust weer een overbelaste voet te hebben.

Zo denkt men dat een online cursus 'feedback geven en ontvangen' het probleem van de onzekere medewerker wel zal oplossen.

Of dat een goed gesprek over rust en ontspanning, de medewerker er wel van zal doen overtuigen het eens 'rustiger aan te moeten doen.'

Alleen...dan 'fixen' we het probleem in het gunstige geval 'in het hoofd.'

En omdat mensen nu eenmaal geen wandelende hoofden zijn, maar dat daar ook nog een heel lijf onder hangt dat ook nog mee doet en vaak daar onvoldoende naar gekeken wordt, blijft het probleem van stress en overbelasting maar terugkomen.


De liefdevolle aanpak, gaat over het weer teruggaan naar de kern, zoals gezegd: de liefde.

Want alles begint bij liefde. De liefde voor jezelf.


Neem nu eens het simpele voorbeeld:


Hoe PRAAT een medewerker over zichzelf?

In wat voor woorden hoor je hem over zijn of haar werk praten.

Zegt hij of zij zinnen als:

"Ja,..dat had wel wat beter gekund."

"Als je even wacht...dan print ik het wel even snel uit."

"Dat moet de volgende keer echt veel beter, daar heb je gelijk in."


Of...wat ZIE je hem DOEN?


Bijvoorbeeld: Je opent in de ochtend je mailbox en ziet dat je collega een mailtje aan je heeft gestuurd, waarop je een tijd ziet staan van 2:31 uur.

Of je merkt dat je collega steeds vaker 'door de pauze heen werkt' en wel een lunch tijdens het overleg neemt.


Hoe liefdevol is de medewerker voor zichzelf?

De medewerker moet je dus als EEN GEHEEL gaan zien. Hij staat namelijk in verbinding met AL zijn levensgebieden. Alles draait om liefde en alles draait om relaties.

Dus die hoge of lage zelfliefde, neemt men mee in al zijn of haar levensgebieden. In de relatie met de partner, in de opvoeding van de kinderen, in het contact met collega's en klanten, en zelfs in het contact met de schoonmoeder van je collega.


Alles staat met elkaar in verbinding. Heeft iemand gedoe met zijn partner thuis? Dan neemt hij die stress mee naar het werk.

Is er een conflict in de familie? Dan neemt men dezelfde negatieve aangeleerde patronen mee naar het werk.

Breekt de medewerker zijn hoofd over de opvoeding van zijn kinderen en slaapt daardoor slecht? Dan heeft dan...inderdaad...ook invloed op de werkprestaties.

En andersom: Is er gedoe op het werk, een negatieve sfeer, te hoge werkdruk, een collega die onhandig communiceert?...dan heeft dat weer zijn invloed op al de andere levensgebieden.

Werk kun je dus niet los zien van al de andere levensgebieden. En andersom kun je al de andere levensgebieden niet los zien van het werk.


"Ja,...je moet wel leren om je werk niet mee naar huis mee te nemen." is dus een utopie.

Door dus te werken aan meer zelfliefde bij de medewerker, zal dit een zeer positief effect gaan krijgen, voor al de levensgebieden, dus ook voor het werk.

Want als mensen in zien dat ze het waard zijn om zelf maar ook om door anderen liefdevol behandeld te worden, DAN pas krijg je medewerkers die goed zorgen voor zichzelf. En dat vertaalt zich weer naar: grenzen kunnen aangeven, de balans tussen spanning en ontspanning beter kunnen aanvoelen of meer het initiatief durven nemen etc...

De liefdevolle aanpak is dus multi-dimensionale aanpak.


En dat betekent dat er tijdens mijn trainingstraject er bijvoorbeeld situaties ontstaan, waarbij een medewerker komt met een probleem dat gaat over een manager die in haar ogen niet goed functioneert. En dat we dat moeten 'oplossen' door eerst te gaan kijken naar de relatie die die medewerker heeft met haar eigen vader, om bijvoorbeeld op een liefdevolle manier autoriteit durven toe te laten.

Of dat we met de andere medewerker naar de relatie met de partner moeten kijken, om deze persoon te leren meer initiatief te durven nemen tijdens vergaderingen.

Of dat we moeten kijken naar de opvoedingsvragen van de kinderen van de medewerker, om het niet werkende patroon wat hier onder zit, te kunnen doorvertalen naar de oververmoeidheid op het werk.

Of dat we dat ene vervelende voorval tijdens de studie nog eens onder de loep moeten nemen, om er voor te zorgen dat de hoge eisen van de medewerker eens naar beneden gehaald kunnen worden, zodat hij weer vele malen ontspannender in het werk kan staan.

Op die manier ga je terug naar de kern in plaats van werkstress oppervlakkig op te lossen.


Ik vergelijk het altijd met een grote beurt van een auto. Daar kijkt een monteur ook waar de lekkage vandaan komt, in plaats van dat hij een bakje er onder monteert om het overtollige vocht mee op te vangen. Met als gevolg dat deze kan overlopen. Nee,...hij lost de oorzaak van de lekkage op.

Zo is het net met de liefdevolle aanpak. Door de medewerker de liefde voor zichzelf, in AL zijn levensgebieden weer te laten ERVAREN (in plaats van alleen het er cognitief over te praten), zal er niet alleen een gedragsverandering plaatsvinden, maar een persoonlijke transformatie. Dit heeft als effect dat een medewerker echt de regisseur gaat worden van zijn eigen leven, en dus ook van zijn werk en niet meer genoegen wil nemen met korte termijn oplossingen, maar voor het lange termijn effect wil gaan.


Ben jij een HR-manager, teamleider of andere professional die wil gaan werken met deze multi- dimensionale aanpak?

Graag praat ik er met je over door, om te zien wat een Love Update voor jou en je organisatie kan betekenen.

Plan dan HIER een gratis kennismakingsgesprek in.




9 weergaven0 opmerkingen