Hoe krijg ik rust in mijn hoofd?

Bijgewerkt: 18 dec 2020

Soms lijken alle dingen tegelijkertijd te komen. Je bent een afspraak vergeten, die ene automatische betaling bleek niet automatisch te zijn maar moest handmatig betaald worden, de kinderopvang geregeld worden, stress op je werk, je vrouw die....

Veel, heel veel kun je aan je hoofd hebben.

"Hoe krijg ik rust in mijn hoofd?", is dan een hele logische vraag.

In deze blog geef ik je 6 tips hoe je dat op een effectieve manier kunt doen.





Tip 1: Orden je gedachten


Als je gaat malen, piekeren of continu alles maar weer in cirkels aan je voorbij laten gaan, zul je merken dat het lijkt alsof je hard aan het werk bent om een oplossing te zoeken. Maar het tegendeel is waar: Je komt steeds maar weer op hetzelfde punt uit.

Tijd dus om je gedachten te ordenen. En dat kan op veel verschillende manieren. Een van die goede manieren om je gedachten te ordenen is alles wat nu in je hoofd speelt op een rijtje te zetten en te prioriteren. Wat vraagt nu de aandacht en wat kan wachten? Nummer al de dingen die er in je hoofd zitten op belangrijkheid.

Kies er dan voor dat je vandaag je maar met 1 hooguit 2 dingen mag bezig houden. Dat zal je een hoop rust geven. De dag daarna ga je aan de slag met het volgende punt,...en zo verder. Het voordeel van deze manier van werken is, dat je jezelf niet continu aan het overvoeren bent.


Tip 2: Ga naar de kern


Waarom heb je een vol hoofd? Je weet nu waarschijnlijk omdat je je gedachten op een rijtje hebt gezet WAT er in je hoofd rond zingt, maar nog niet WAAROM?

Stel aan jezelf eens de vraag: "Waar ben ik naar op zoek?"

Het piekeren dat je doet, doe je omdat iets als het ware 'on af' is. Je gedachten zijn naar iets op zoek. Maar naar wat? Naar een oplossing, naar wat meer rust, naar wat structuur? Naar wat is het op zoek? Als je daar een antwoord voor jezelf op geeft, dan weet je dus wat je te doen staat.



Tip 3: Maak niet van een mug een olifant



Als ons hoofd vol is, dan zijn we vaak geneigd om alles wat groter te maken. Dus zie alles eens in perspectief. "Is het echt zo groot zoals je je het voorstelt?" en "Kloppen die gedachten eigenlijk wel die je hebt?

Door alles wat meer in perspectief te zetten, zul je merken dat er wat meer rust in je gedachten en dus in je hoofd komt.


Tip 4: Ontspan je lichaam


Als je een vol hoofd hebt, dan zul je merken dat automatisch je lichaam in een kramp schiet. Veel mensen die vaak piekeren hebben vaak last van hoofdpijn, nekpijn of rugklachten.

De stress en de spanning gaat letterlijk in je lijf vastzitten. Dus: ontspan je lichaam. Je zult merken dat daardoor je volle hoofd ook de kans krijgt om zich te ontspannen.


Tip 5: Schrijf het van je af


Schrijven, daar ben ik een grote fan van. Als ik een vol hoofd heb, dan ga ik vaak mijn gedachten ordenen door te schrijven. Ik vertel hoe ik me voel, wat ik wil, wat ik vooral niet wil en wat het volle hoofd met me doet. Dit helpt me om niet alleen orde in mijn hoofd te krijgen, maar het geeft me ook nog eens veel inspiratie.


Tip 6: Ga eens wat vaker mediteren


Mediteren zorgt ervoor dat je in je lijf gaat zitten; je ervaart wat er nu op dit moment met je gebeurt en wat je nodig hebt van jezelf om weer ontspannen te worden in je hoofd.

Meditatie geeft je de mogelijkheid om in het hier-en-nu te blijven. Als je een vol hoofd hebt, dan gaan je gedachten vaak alle kanten op. En door te mediteren leer je jezelf om dat minder vaak te doen. Je zult merken, door meer in het nu te gaan leven, dus meer te gaan ervaren, dat je ook veel milder wordt naar jezelf.


Wil je niet zo'n vol hoofd en meer leren over hoe je een relaxed leven kunt leiden? Leer dan de 3 belangrijkste basis elementen die daarvoor gaan zorgen.

Binnenkort geef ik weer het online webinar "Relaxed Leven". Hieronder kun je je inschrijven:




LOVE UPDATE - COMPAGNIE 22 - 8333 DK - STEENWIJK - WWW.LOVEUPDATE.NL - INFO@NAARMAARTEN.NL- KVK NUMMER 32145997